Helgen har varit hektisk som vanligt :-)

Denna helgen gick i fartens tecken (så ovanligt i mitt liv )
jag arbeta mitt dygn mellan Fredag/Lördag  gick av passet kl 9.00 körde snabbt hem (typ 3 mil) bytade om och slängde in hundarna i bilen ( nääääää nu ljuge jag lite  dom hoppade in själv ) För att sedan sticka iväg till Åstorp för att sammanstråla med mina kurskompisar på Instruktörsutbildningen.
Detta kurstilfället blev vi drillade i  att använda oss av "Analysverktyget" först på våra egna hundar i olika sammanhang  hmmm körde en variant av Agillity  snälla snälla om jag nu skulle få en sådan idé att NÅGONSIN köra Agillity med kryddan  "SLÅ mig hårt i huvvet då PLEASE    alltså denna lilla missil blev så uppspelt så det resulterade i att hon bet mig i ärmen + kläder osv  OBS OBS inget blodvite uppstog  bara lite blåmärken på mig :-P  men men då blev det sagt " USCHI BUSCHI * he he he och log under tiden..... jag måste erkänna att Kryddan fick mkt "platsträning" för att coola ner sig,, det är banne mig inte henns fel för hade jag tänkt till här så skulle jag def ha gjort på ett annat sätt    man lär så länge man lever sägs det ;-)
Därefter blev vi uppdelade i 2 grupper och blev presenterade  för 2 st ekipage
vårt ekipage hade lite problem enl matte som utfall + dålig inkallning + och def inget föremålsintresse för mer än just pinnar,,, sammarbete ja det fanns det inget av iheller..

Det hela började med att vi framstog som en "Polsk Riksdag" alla ville så himla mkt på så kort tid,,, men men vi samlade ihopa oss och därefter blev det riktigt bra   vi hade typ bara 1 1/2 timme på oss.
Vi kikade på hur det såg ut nmär Matte tog ut sin hund ur bilen, redan där var vi lite överrens att det hade varit bra att ha rutiner i detta..
Vi kollade även på möte med andra hundar och kom fram till att det var mer att tiken var lite osäker och att matte gav alla signaler på osäkerhet själv... så då tränade vi på att ekipaget skulle jobba mkt mera med "kontakt" osv.
Gick riktigt bra för både matte och hund...
Därefter var det "Inkallning"    Slutade med att vi satte på lina bara för att det visade sig attinkallningen funkade inte alls mer än att hunden kom långt om länge för att hämta sin boll och att därefter sticka iväg en en sväng def inte för att vara kvar och leka med sin matte....
så för att göra det hela kort blev inkallningen nerbantad till att belöna så fort det gavs kontakt mellan hund och förare..
Jag testade tipset jag hade fått av Svartberg,s när det gällde träning för mig och Pako,,
Nämligen att presentera belöningen,, stoppa ner den i fickan och göra den lite mystisk och värdefull """prata med bollen i fickan" och när ordet "bra" kom ja då regnade det manna från himlen i röstläget från föraren och upp kom bollen och därefter var det katt o råtta lek som gällde..+ att inte glömma att vara positiv
Och " holy moses" vilken respons det blev från hunden  från att ha haft sig egna avståndslek till att stanna kavr hos sin förare och tom bjuda in till lek.. Allt detta under så kort tid.
Detta var så jäkla intressant att få uppleva,,,, har inte släppt tankarna på detta ekipage ännu utan det bli massor av funderingar på hur man kan göra vid andra situationer ,problemlösningar som kan bli bättre osv osv   sådant här tycker jag är såååå intressant.
Nu är hela historien nerbantad till en miniversion   men kontentan är iaf det blev riktigt bra och föraren var nöjd ... Hoppas att vi sådde ett lite frö till att träna på detta mkt mera.
När kursen var slut så blev det tränng för Pako och Kryddan och jag tycker mig märka riktigt bra förändringar på båda efter det nya träninssättet och jag själv känner mig bra mkt mera nöjd ;-)

Sedan stacka jag ner till klubben för att sätta ut lite markeringar på den planen som var tilldelad mig inför söndagens bravader    skulle ju göra min debut som Bitr Tävlingsledare  Piuuuhhhhh nervöst som attan.
Så först torrgick jag min linförighet med alla kommederingar + alla andra moment he he eh de som campade där undrade nog när jag skulle få den omtalade "krama mig hårt jackan"
Efter detta så fick Kryddan en omgång i Lkl1 + Pako fick utvalda delar av 1:an han oxå..
Därefter hem för att käka lite och sedan ner till klubben igen för då stog Pirita och väntade på oss,,,, Jag var då tävlingsledare för henne med Kryddan i kopplet   först gick det riktit bra meeeeeh det var tills Pirita tog beslutet att göra precis ALTING tvärs emot *asg*  jisses inte tusan trodde jag att man kunde göra så mkt fel på allt..
Men såååå nyttigt det var att bli drillad av henne för det visade sig att på Söndagen så var ALLA ekipagen rena drömmen fjämfört med det där ekipaget jag hade sent på Lördagskvällen ;-P

Söndagen och så var det Bjuv,s Cupen
Ja det var till att gå upp tidigt eftersom André var hemma så slapp hundarna att följa med   skönt för då slapp jag det dåliga samvetet att ha dom liggandes i bilen.
De 17 ekipage jag skulle ha hade krympt till 12.... skönt   jag hade dessutom världen lugnaste o schysstaste domare man kunde tänka sig  han hjälpte mig så mkt som möjligt ,peppade osv..
Jag var def mera nervös än de startande var,, men det avlöpte riktigt bra  lite felsägningar osv var det så klart men inget som var alarmerande   fick iaf beröm av de startande   när allt detta var klart jaaa då kunde jag ju pusta ut o täna thats it  men icke så nicke    jag fick agera bitr tävlingsledare även på finalen o jisse det var ju eter värre  för då var det de 4 bästa i 1,2,3 och elit sm skulle bedömmas av de 3 dommarna som hade dömt under dagen..... jag fickdå köra 1:an och bara 4 moment var utvalda det som var nervöst var ju att allt focus var just på denna planen... men det gick det oxå *pustade ut rejält...
Efetr att sedan ha ställt allt iordning på klubben jaaa då somnde denna människa o sov i ca 3 timmar  helt slut.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Tjena Bruden!!!

Vilken bra affär du har hittat på nätet ; ) Heja Lundhags!!! Tack för dm fina orden duu skrev om mig...o även tack för Grattiset.Nu måste vi ses snart igen om inte är ju jag nere i skåneland V 27 ; )

Krama El Paco,El kryddo o matte

2009-05-06 @ 03:30:30
URL: http://www.alexhoff.se
Postat av: Kitty å flåcken

Du Taggen2, det där tävlingsledandet det skötte du super bra. Och jag hörde att din domare minsann gav dig med beröm godkänt ;-) Dutti tagg ;-)

OCH tusen tack för att du ställde upp!!!!

MEN jag är nog benägen att hålla med den där du vet som sa att du skulle ta de liiiiite lugnare .........

Kramen

2009-05-07 @ 09:30:50
URL: http://www.hundtrim.nu
Postat av: Anki , Rut och kanel

Hallå!

Om du var var nervös så ska du bara veta att jag var skit nervös och trött efter en hel dags spänning! Du var jätte duktig tycker jag, mänsklig! Tack för ditt gulliga inlägg i min GB uppskattas Har läst inläggen ovanför =O) Gillar karaokeen stava En gren som kan tillhöra Bjuvs Cupen kanske, fast jag sjunger hellre än bra...

Fina hundar du har.

//Anki (med den lilla DSGn Rut)

2009-05-15 @ 11:01:12
URL: http://gittegottsrut.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0